Någon har fel och det är inte jag

När jag stöttar i konflikter på arbetsplatser är det vanligt att de jag jobbar med tror att jag ska komma fram till vem som har gjort fel. ”Vems fel var det?” är en fråga som hänger i luften. Och jag ska vara den slutgiltiga externa domaren tillkallad utifrån för att fälla avgörandet.

Jag arbetar inte alls utifrån det förhållningssättet. Det är inte konstruktivt och tjänar ingenting till. Det är dessutom oftast helt omöjligt. Ord står mot ord, personer har tolkat skeenden och situationer på olika sätt, alla drivs av olika saker, olika typer av känslor och relationer påverkar skeendet.

I stället för att leta efter vems fel något var, är mitt förslag att prova ett annat förhållningssätt.

Försök istället vara intresserad av att:
– förstå hur alla som är involverade bidrog till situationen
– fundera över hur det som skedde kan förebyggas, så att att det inte händer igen.

Lätt? Nej, inte alls. Men värt ett försök.