Allt skulle bli bra om chefen byttes ut!

Ett samspel mellan en medarbetargrupp och en chef kan vara klurigt att få till. Det är ofta en relation där vi inte har valt varandra.

Efter ett tag kan det kännas som att ”allt skulle bli bättre om chefen byttes ut!”. Det kan vara ett tecken på att gruppen har ”mognat”, börjat ta initiativ och börjar att utmana ledarskapet. BRA! Då gäller det att som chef står pall för att bli ”ifrågasatt” och utmanad. Eftersom denna ”utmaning” kan vara ett tecken på att medarbetare är beredda att ta mer ansvar och ibland kanske uttrycker det som att ”det där hade jag klarat bättre”.

Chefen är den enda som kan vara chef. Men uppgifter som gruppen gemensamt ansvarar för, kan alla dela på. Till exempel att återföra diskussionen till agendan om ni har glidit iväg, att turas om att hålla i veckomötet eller uppmärksamma gruppen på normer/möteskultur som uppstått som ni skulle vara betjänta av att ändra.

Det är ett gott tecken att bli ifrågasatt som chef – det kan tyda på hög grad av tillit och trygghet. Det är viktigt att olika förslag kan komma fram, att alla är delaktiga i beslut och för fram olika perspektiv. Det betyder inte att alla får som de vill, men har haft möjlighet att vara delaktiga. Det minskar risken för att kritisk information går förlorad och relevant verksamhetsutveckling därmed uteblir.

Fortsätt uppmuntra, välkomna konstruktiva förslag i linje med mål och uppdrag, våga ändra dig, lyssna och var lyhörd. Det är inte ett svagt ledarskap – det främjar tilltro, engagemang och gemensamt ansvarstagande.